DELA staat voor Draagt Elkanders Lasten. Dat gaat over solidariteit, over samen sterk. Over samen delen en samen bepalen. DELA blijft hiermee trouw aan haar grondbeginselen van haar coöperatie, welke zo’n tachtig jaar geleden ontstond.
DELA is een coöperatie van ruim drie miljoen leden. DELA is opgericht in 1937 en heeft sindsdien maar 1 visie: samen sta je sterker en kun je méér bereiken. Door deze visie kunnen leden van DELA meer voor hun naasten betekenen. DELA probeert met haar verzekeringen en diensten ervoor te zorgen dat haar leden de toekomst zo zorgeloos mogelijk tegemoet kunnen zien. DELA staat hen altijd bij met raad en deed. En bovenal biedt DELA financiële zekerheid.
DELA staat bekend om haar voordelige premie. Bereken binnen 1 minuut uw premie bij DELA.
Het ontstaan van DELA
DELA is opgericht in Eindhoven op 11 maart 1937. Sinds de oprichting van begrafenisonderneming Draagt Elkanders Lasten heeft DELA maar één doel gehad: een einde te maken aan de oneerlijke gewoonte mensen met een openlijk standsverschil te begraven of cremeren.
Het is DELA’s missie om goede en waardige uitvaarten voor iedereen mogelijk te maken. Ongeacht rang of stand.
Coöperatie DELA
De oprichters van DELA waren er van overtuigd dat het anders kon en moest. Uitgangspunten voor DELA waren – naast solidariteit – de verbondenheid van mensen en de zorg voor elkaar. DELA was in 1937 begonnen als een vereniging (met een winstoogmerk). In 1942 voelde de oprichters zich echter dermate sterk dat de vereniging omgezet is tot een coöperatie. Een belangrijk element daarbij is dat DELA sindsdien geen winstoogmerk meer heeft. De leden in coöperatie DELA komen hierbij letterlijk en figuurlijk voor elkaar op. Een ideale vorm voor een op solidariteit gebouwde organisatie. Dat is het idee achter Coöperatie DELA.
De voordelen van een lidmaatschap bij coöperatie DELA
DELA heeft op dit moment ruim 3 miljoen leden in haar coöperatie. Dankzij deze kracht kunnen extra voordelen voor alle leden behaald worden. Wat deze voordelen precies zijn, dat zetten we hieronder onder elkaar:
- leden denken en bepalen mee dankzij het DELA coöperatiepanel
- inkoopvoordelen en winstdeling bij uw uitvaartverzekering
- korting op schadeverzekeringen. Dankzij de samenwerking van DELA met IAK
- DELA neemt zorg uit handen met de nabestaandenzorg
- gratis hulp bij vragen over uw testament, levenstestament, voogdij, schenking, samenwonen, trouwen of mantelzorg via de DELA VoorelkaarDesk
- elkaar helpen via het DELA Goededoelenfonds
- vele ledenaanbiedingen met korting op uitjes of artikelen
Waarom blijft de premie bij DELA laag?
Doordat DELA een coöperatie is, delen zij de winst die ze maken met hun leden. Dit ontvangt u automatisch wanneer u een uitvaartverzekering bij DELA afsluit. Door de winstdeling kan DELA de premiestijging die nodig is om een uitvaart te bekostigen minimaliseren, zodat uw premie bijna niet zal stijgen tijdens de looptijd. U zal altijd minder premie betalen aan DELA dan dat uw uitvaart uiteindelijk waard is. De uitvaartverzekering van DELA is de enige natura uitvaartverzekering in Nederland met een coöperatie winstdeling. Hoeveel de premie jaarlijks zal stijgen kan DELA ook niet zeggen. Dit is vooral afhankelijk van de stijging van de uitvaartkosten, de rentestand en/of er wel of geen winstdeling is. De afgelopen 10 jaar was de gemiddelde premiestijging van de DELA uitvaartverzekering 2,7%.
DELA missie en visie
DELA richt zich als coöperatieve onderneming op de continuïteit van het leven. Het is de ambitie van DELA om al haar klanten de toekomst zo zorgeloos mogelijk tegemoet te kunnen laten zien.
Kernwaarden
Door middel van DELA’s brede financiële en praktische dienstverlening staan zij hun leden met raad en daad bij. Wat zij bieden is zekerheid, zorg en continuïteit. DELA’s ambitie is gegrond op betrokkenheid, integriteit en ondernemerschap.
Brede dienstverlening
Door bovenstaande waarden heeft DELA een ontzettend grote groei meegemaakt. Hierdoor kan DELA zich op dit moment als grootste uitvaartverzekeraar positioneren. Vanuit de oorsprong in uitvaartverzekeringen en uitvaartverzorging bouwt DELA verder aan een steeds bredere dienstverlening. Maar ook aan energieke coöperatieve onderneming van en voor haar klanten.
Bent u benieuwd naar de verschillende verzekeringen van DELA? Scrol dan verder naar beneden, daar behandelen we alle verzekeringen van DELA.
DELA’s Keurmerken
DELA heeft een drietal keurmerken. Deze drie keurmerken zullen we hieronder nader toelichten.
Keurmerk klantgericht verzekeren
DELA stelt haar klanten centraal. Daarom werkt DELA volgens de uitgangspunten van het keurmerk klantgericht verzekeren. DELA is sinds december 2010 in het bezit van dit keurmerk. Om dit keurmerk te behouden dienen zij zich aan de regels te houden waarvoor dit keurmerk staat. Verzekeraars zullen namelijk periodiek anoniem getoetst worden. En eisen voor het behoud van dit keurmerk worden regelmatig aangescherpt.
Het keurmerk klantgericht verzekeren staat voor de kwaliteit van de dienstverlening en de klantgericht. U kunt rekenen op begrijpelijke informatie, verzekeringen die bij u passen en optimale dienstverlening. Met dit keurmerk maakt DELA zichtbaar dat zij klantgericht werken en dit ook hoog in het vaandel hebben staan.
DELA zelf geeft aan dat zij ervan overtuigd zijn dat iedere consument duidelijke informatie ontvangt. De consument snel te woord staan wanneer u belt, dus korte wachttijden. Vragen die consumenten stellen snel en duidelijk beantwoord worden. En als laatst zullen ze klachten zorgvuldig behandelen. Maar uiteraard dient DELA zich verder ook te houden aan alle strikte eisen voor dit keurmerk. De eisen voor het keurmerk klantgericht verzekeren zullen we hieronder opsommen:
- transparant website informatievoorziening
- heldere taal (Jip en Janneke taal) die door consumenten begrijpbaar is
- een transparant en degelijk ontwikkel- en onderhoudsproces voor de verzekeringen
- een goede en snelle bereikbaarheid
- klacht- en feedbackmanagement
- klantgerichte claimbehandeling
- continue kwaliteitsverbetering
Verder kent het keurmerk ook een aantal kernwaarden voor klantgerichtheid:
- heldere informatievoorziening
- gemaakte beloftes daadwerkelijk nakomen
- het klantbelang centraal stellen
Keurmerk uitvaartzorg
Het keurmerk uitvaartzorg is een keurmerk van stichting keurmerk uitvaartzorg. Coöperatie DELA is al sinds lange tijd in het bezit van dit felbegeerde keurmerk. Met dit keurmerk bent u zeker van kwalitatief goede dienstverlening in de uitvaartbranche. Aan het keurmerk ziet u direct dat u te maken heeft met een kwalitatief goede uitvaartorganisatie.
Het keurmerk uitvaartzorg helpt mensen bij het kiezen van een uitvaartonderneming die kwaliteit biedt. Uitvaartverzorgers met het keurmerk zijn gegarandeerd deskundig, betrouwbaar en transparant. Doordat het een belangrijk keurmerk is ziet u steeds vaker uitvaartverzorgers met dit keurmerk.
Jaarlijks wordt DELA getoetst door een onafhankelijke instelling of zij nog aan de hoge kwaliteitseisen voldoen. Niet alleen uitvaartorganisatie DELA, maar ook al haar uitvaartcentra en crematoria. Zo kunt u ten alle tijden vertrouwen op de deskundigheid van DELA. Maar niet alleen DELA zelf, ook al haar uitvaartondernemers worden getoetst op deskundigheid. Want ondanks al het verdriet, willen u en andere nabestaanden een goede herinnering overhouden aan het afscheid van de overledene. Negatieve ervaringen zijn het laatst waar u op zit te wachten.
Met het keurmerk uitvaartzorg bent u altijd zeker van zes zekerheden. U kunt erop vertrouwen dat de dienstverlening van alle keurmerkhouders aan onderstaande zes eisen voldoet. Jaarlijks toetst een onafhankelijke instelling of er nog aan deze hoge kwaliteitseisen wordt voldaan.
Heldere afspraken over uitvoering
Alle gemaakte afspraken worden schriftelijk vastgelegd door de uitvaartverzorger. Ook wanneer deze zouden wijzigen. Zo komt u nooit voor verrassingen te staan.
Transparante kostenbegroting
Alle gemaakte prijsafspraken worden ook schriftelijk vastgelegd. Eveneens geldt ook hier wanneer deze wijzigen zal dat aangepast worden.
Goede organisatie van de uitvaart
De uitvaartondernemer garandeert een correcte uitvoering van de uitvaart. Hij of zij stelt voor elke uitvaart een uitgebreid dossier samen.
Vakbekwaam personeel
Al het personeel van de uitvaartondernemer is gekwalificeerd. Een uitvaartleider moet minimaal 25 uitvaarten per jaar geregeld of uitgevoerd hebben in de laatste 2 jaar. Zo weet u zeker dat de uitvaartleider zijn of haar vak verstaat.
Doelmatige klachtenafhandeling
Alle klachten dienen adequate afgehandeld te worden. Indien de klacht niet in samenspraak tussen de uitvaartverzorger en de opdrachtgever kan worden opgelost, wordt de klacht in behandeling genomen door stichting klachteninstituut uitvaartwezen.
Klanttevredenheid onderzoek
Iedere keurmerkhouder is verplicht elk jaar een klanttevredenheidsonderzoek uit te voeren. Op basis van de resultaten uit dit onderzoek dient te uitvaartverzorger waar nodig zijn dienstverlening aan te passen.
Bekijk onderstaande animatiefilm van stichting keurmerk uitvaartzorg. Hierin wordt nog even helder en duidelijk uitgelegd waar het keurmerk uitvaartzorg voor staat.
Keurmerk Privacy Waarborg
Sinds 21 april 2010 heeft DELA van minister Van der Hoeven van Economische Zaken het Privacy Waarborg ontvangen. Het Privacy Waarborg is een keurmerk van DDMA. DDMA is de branchevereniging voor bedrijven die reclame versturen. DELA is de enige uitvaartverzekeraar die in het bezit is van dit keurmerk.
Het Privacy Waarborg keurmerk is een belangrijk keurmerk om te hebben als organisatie. Organisaties met het Privacy Waarborg respecteren de privacywetgeving en gaan zorgvuldig en transparant om met persoonsgegevens. Zij krijgen een spiegel voorgehouden door een professionele partij die laat zien wat kan en wat niet kan.
Het Privacy Waarborg controleert of organisaties zorgvuldig omgaan met klantgegevens bij het toesturen van reclame. Heeft u een vraag over de manier waarop DELA met uw klantgegevens omgaat? Of vindt u dat een reclame-uiting van DELA uw privacy niet respecteert? Dan kunt u bij DDMA terecht. zij zullen u dan graag helpen.
Uw zekerheden voor u als consument bij organisaties met het Privacy Waarborg:
- de zekerheid dat organisaties zorgvuldig met uw klantgegevens omgaan in marketing en reclame
- advies over reclameregels
- snelle en gegarandeerde afhandeling van uw klacht
Bekijk onderstaand filmpje waarin Enzo Doeven, directeur van DELA, aangeeft waarom zij het Privacy Waarborg keurmerk zo belangrijk vinden.
DELA inloggen
Via mijn DELA kunt u eenvoudig zelf uw persoonlijke gegevens inzien en wijzigen. U kunt hier al uw verzekeringen bij DELA inzien en wijzigen. Eventeens kunt u hier uw voorkeuren doorgeven over bijvoorbeeld of u de polis digitaal of per post wilt ontvangen. Ook kunt u hier zelf uw uitvaartwensen vastleggen zodat u het uw nabestaanden nog eenvoudiger maakt.
Inloggen bij DELA kan via de volgende link: Mijn DELA.
DELA contact
Hieronder de contact gegevens van uitvaartverzekeraar DELA.
Adres van DELA:
Oude stadsgracht 1
5611 DD Eindhoven
Telefoonnummer van DELA:
Klantenservice: 040 260 16 36 (bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 8:00 tot 20:00 uur).
Overlijden melden: 0800 955 66 55 (24/7 bereikbaar).
Overlijden melden vanuit het buitenland: 0031 40 260 16 73.
Voordelen en nadelen DELA
Voordelen:
- Beste getest door de Consumentenbond.
- Waardevaste uitvaartverzekering.
- Nazorg voor nabestaanden.
- Duidelijke en heldere communicatie.
Nadelen:
- Kinderen niet gratis meeverzekerd.
- Uitvaart in buitenland niet gedekt.
Meer informatie over DELA vindt u op www.dela.nl. Als u DELA wilt vergelijken met alle andere Nederlandse uitvaartverzekeraars kunt u bij ons uitvaartverzekering vergelijken.